hits

Old is the new black

Et av motebransjens yndlingsskjellsord, "gammel", har plutselig blitt hot!
Det er nesten så man kan hoste opp påstanden om at 80 er de nye 20 i møte med noen av sesongens modeller.

 

     
Judge by cover: Har du spart på trendmagasiner der photoshoppede modeller erstattes med
eldre kvinner, begynner du å få en respektabel bunke. Ideen har vært i omløp en stund,
og er et av flere hint om at 60+ plutselig selger.

Magasinet Gentlewoman har alltid koblet ord som intelligens, varme og personlighet med
mote og glamour. For W er juli- forsiden av Fonda (77) mer som å bestille pannekaker med
sjokolade og honning etter 10 år på lavkarbodiett.


Surprise: Reklamebransjen leker vanligvis med vårt dårlige selvbilde og ytre skavanker,
men nå omfavnes altså pensjonister i motekampanjene. Et forfriskende sjokk å hvile øynene
på noe annet enn en 14-åring sminket for å ligne enn 20-åring. All reklame er god reklame så lenge  du tviholder på oppmerksomheten.

 


Jeg er usikker på om det er meningen at kullet til de eldre modellene faktisk også skal kjøpe varene de fronter. I så fall er det en kjøpesterk gruppe vi snakker om, som ikke opererer med baby-budsjett  på shoppingtur.

 

 
Barneys New York dedikerte reklamekampanjen til en supermodell reunion fra 30-60 år. Til forskjell fra ordinære klassefest- reunions er denne gjengen ganske sikkert prikk lik som for 10-20 år siden.

 




Limited edition casting: Har du sendt en selfie til how-old.net, og er deppa over svaret? Fortvil ikke, en fintelling fra catwalken indikerer at det er mulig å legge modelldrømmen på hylla til du kommer i vintage- alderen. Det er bl.a. disse damene et eksempel på. Om motehusene promoterer ageless beauty eller tilrettelegger for noen overskrifter utover selve designklærne er rødmende likgyldig.

 

 

Why now? Populære stilblogger som følger eldre kvinner er en mulig forklaring på interessen. Internett fremmer ikke bare monoton usosial adferd, men er også en storstue for kroppsdemokrati. Online lastes det opp foto fortere enn noen kan si supermodell, av folk som gir bæng i klassiske idealer. Noen av disse er av pensjonister som sanker mange nok likes til at reklamebransjen øremerker smisking.

 


Noen frynsegoder har også den eldste i klassen. Hvem tar seg
bryet med å skjelle ut den 71- årige legenden Joni Mitchell for å røyke på glanset papir? Hun har uansett ikke tenkt til å be om unnskyldning any time soon. Er det dette som kalles girl power?

 

Unapologetic: Det er alltid noen som går lengre enn andre. Purple Magazine, American Apparel og Marc Jacobs er blant ytterst få som foreslår at sex- appellen til de eldste ikke er død og begravet. Jacobs forvaltet kunsten å bli sett og hørt allerede i 2004 med Charlotte Rampling som førsteelsker.


Til inspirasjon? Send gjerne sms-en videre: Du er ikke evig ung, men motetyrraniet gir deg nå potensial til å bli evig aktuell.

 

pthotcred. style.com, advanzedstyle.blogspot.com

#alder

#mote

#trend

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar